Kuivastu on kautta aikojen
ollut erittäin merkittävä linkki mantereen ja Saarenmaan
välillä
Lauttaliikenteen satama,
johon laivat voivat saapua valaistua väylää pitkin. Satama on
suojattua itä-, lounais- ja etelätuulten varalta. Vierasvenelaituriin
mahtuu yksi huvijahti kerrallaan. Väylän syvyys 5 metriä. Vartioitu
kellon ympäri. Laitureissa on tarvittaessa mahdollista käyttää
sähköä.
Uudessa satamarakennuksessa
WC, suihkutilat, caféteria, pieni elintarvikekauppa, postitoimisto
sekä puhelin. Bensaa saa joko tilauksesta satamaan tai vaihtoehtoisesti
bensa-asemalta 200 metrin päästä. Satamassa on luonnollisesti
myös linja-autopysäkki. Suurimpaan kaupunkiin, Kuressaareen matkaa
kertyy vajaat 80 kilometriä.
Kuivastun satama perustettiin
alkeellisessa muodossaan jo 1600-luvun puolivälissä, jolloin aloitettiin
säännöllinen laivaliikenne Kuivastun ja Virtsun välillä. 1730-luvulla
valtio kunnosti sataman ja perusti sinne luotsiaseman. 1800-luvun
lopulla henkilö- ja tavaraliikenteen kasvu aiheutti vaikeuksia
satamaan pääsyn suhteen. Tarvittavat laivat olivat niin suuria,
ettei sataman syväys riittänyt nille, vaan laivat ajoivat niin
lähelle rantaa kuin pystyivät ja loppumatka hoidettiin veneillä.
Vuosina 1903-1904 Jaan Schmuulin johdolla tehdyt laajennustyöt
kuitenkin mahdollistivat lopulta jopa Riika—Pietari-välin
laivojen pääsyn Kuivastun satamaan. Ilman laajennustöitä satama
ei olisikaan voinut vastata alati kasvavaan liikennöintiin mantereen
ja saarten välillä. Kun vielä 1800-luvun lopulla mantereella kävi
töissä 3000-4000 ihmistä, niin 1900-luvun alussa määrä oli kasvanut
jo noin 7000 ihmiseen. Vuonna 1914 syvennettiin satamaa entisestään
ja rakennettiin pohjois—etelä-suuntainen lisälaituri, joka
ulottui kolmen metrin syvyyteen asti. Vielä myöhemminkin satamaa
on toistuvasti syvennetty ja laitureita laajennettu muuttuvia
tarpeita vastaaviksi.
Viimeisen viiden vuoden aikana
kasvanut kiinnostus Muhua ja Saarenmaata kohtaan on tuonut Virtsu—
Kuivastu-reitille monia entistä isompia autolauttoja. Vuonna 1997 hankittiin
Ruotsista mukavuuksiltaan ja kapasiteetiltaan täysin uudenlainen 71 metriä
pitkä ja 16 metriä leveä autolautta, Regula (3774 brt). Regula
pystyy kuljettamaan kerrallaan 900 matkustajaa ja 105 autoa -
yli kolminkertaisen määrän aiempiin lauttoihin verrattuna. Samana
vuonna hankittiin vielä Ophelia (3638 brt), mutta se siirrettiin
pian Hiidenmaan liikenteeseen. Kaksi vuotta myöhemmin vuokrattiin
autokapasiteetiltaan entistä suurempi Viire (4101 brt): 140 autoa
ja 469 henkilömatkustajaa. Vuosituhanteen taitteessa reitille
saapui vielä Scania (3464 brt). Uusien laivojen käyttöönotto on jättänyt
vuonna 1993 valmistuneen markustajien odotustilan lähes
tarpeettomaksi, mutta edes näiden laivojen kapasiteetti
ei vastaa juhlapyhien aikaan reitin tarpeita; harvinaisia eivät ole jopa
kilometrien pituiset jonot lautoille. Tästä syystä Muhun ja mantereen
välille on jo neljänkymmenen vuoden ajan suunniteltu milloin siltaa,
milloin tunnelia, ja joskus jopa näiden yhdistelmää.
Kuivastu on myös kulttuurillisesti
merkittävä paikka. Huhu kertoo, että runoilija/ kielitieteilijä Villem Grünthal
(k 1942, Helsinki) olisi syntynyt vanhassa kapakkarakennuksessa 30. toukokuuta
1885. Sama rakennus toimi 1800-luvulla matkustajien odotustilana, jossa
tarjoiltiin viinaa ja olutta - kunnes vuonna 1900 viinan myynti kiellettiin. Kiellon
jälkeen 1900-luvulla kapakka toimi edelleen odotustilana, mutta viinan asemesta
siellä tarjoiltiin matkustajille ruokaa.
|